Obezite Nedir?

Obezite aşırı kilolu olmak demektir.  Yaşadığımız yüzyılın en önemli sağlık sorunlarından birisidir. Vücut kitle indeksi (VKİ) dediğimiz bir parametreyle tanımlanır. Vücut kitle indeksi  ağırlığımızın kilogram olarak ölçümünün, boyumuzun metre cinsinden ölçümünün karesine bölünmesiyle hesaplanır.  VKİ: 25-30kg/m2 arasında olanlar hafif obez, 30-35kg/m2 arası olanlar obez, , 35-40kg/m2 arası olanlar aşırı obez, , 40kg/m2  ve üstü olanlar ise morbid obez (ölümcül kilo alımı) olarak tanımlanır.

Obezitenin sebepleri nelerdir?

Bizim karşımıza çıkan en önemli sebepler aşırı beslenme ve hareketsizliktir. Bu bölgesel ve yöresel beslenme alışkanlıklarıyla ilgili olabilmektedir. Genetik ve hormonal sebeplerin yanında psikiyatrik sebepler de obeziteye yol açabilir.

Obezite önlenebilen bir hastalıkmıdır?

Obezite önlenebilen ve en önemlisi önlenmesi gereken bir hastalıktır. Bunun  için devlet ölçeğinde önlemler alınmalıdır. Bunların başında halkımızı beslenme konusunda eğitmek gerekir. Bu eğitimin ilkokuldan başlaması ve toplumsal iletişim araçlarıyla desteklenmesi gerekmektedir. Egzersiz programları ile gençleri spora yönlendirmek gerekmektedir. Güzel bir gelişme olarak Sağlık Bakanlığımız da bu konuda önemli adımlar atmaktadır.

Önlemlere rağmen kilo veremeyen hastalar için tedavi yöntemleri  varmıdır bunlar nelerdir?

Biz hekimler herşeyden önce obezitenin sebeplerini  araştırırız. Hormonal ve genetik sebepler ekarte edilmelidir, çünkü bunların tedavisi farklıdır. Bize başvuran hastalar genellikle diyet ve endokrinoloji polikliniklerine başvurmuş ve sonuç alamamış hastalardır. Herşeyden önemlisi biz cerrahlar da hastaların doğal yollarla zayıflamasını ve bu da olmazsa medikal tedavilerle zayıflamasını isteriz. Burada gözardı edilmemesi gereken en önemli sorun başarısız tedavilerde ısrarcı olunmaması gerekliliğidir, çünkü obezitenin vücudun diğer bölgelerine etkileri başladığı zaman cerrahi yöntemlerde risk artmaktadır.

Medikal tedavilere cevap vermeyen obez hastalara ne gibi cerrahi yöntemler yapılmaktadır?

Cerrahi yöntemleri kısaca üç gruba ayırabiliriz.

1-Yediklerimizi sindirmeden atmamızı sağlayan yöntemler (gastrik bypass, biliyopankreatik diversiyon gibi ameliyatlardır ve bu yöntemlerde diyet sınırlaması yoktur ve hastaların sürekli dışarıdan vitamin takviyesi alması gereklidir.),

2-Yemek yedirtmeyen ve kusmamızı sağlayan yöntemler (gastrik band uygulaması gibi yöntemlerdir fazla yenilen gıdalar kusularak geri çıkar ve hasta fazla yiyemez),

3-Acıkmamıza engel olan ve çok az yemek yedirten yöntemlerdir (tüp mide yapılması ve mide katlaması denilen yöntemlerdir. Burada hastalar acıkmaz ve yemek yediklerinde de çok az miktarla yetinirler).